Paradygmat programowania i jego imperatywny odpowiednik
Aby lepiej zrozumieć temat, należy go rozbić na mniejsze części – zacznijmy od pojęcia paradygmat. Co to jest?
Paradygmat to przyjęty sposób widzenia rzeczywistości w
danej dziedzinie, doktrynie itp.
Definicja jest raczej dość jasna i bardzo trafnie opisana. Chcę zwrócić uwagę na słowa: sposób widzenia. Dobrze wiemy, że takich sposobów może być wiele i wciąż ich przybywa.
Paradygmat programowania – to wzorzec programowania, który definiuje sposób patrzenia programisty na przepływ sterowania i wykonywanie programu komputerowego.
Programowanie imperatywne to paradygmat programowania, który
opisuje proces wykonywania jako sekwencję instrukcji zmieniających
stan programu.
Innymi słowy to lista instrukcji – ciąg komend, które komputer musi wykonać. Odpowiednikiem w języku polskim jest tryb rozkazujący np. Wynieś śmieci! Zrób CR!. W tym paradygmacie nacisk kładzie się na to, w jaki sposób coś ma być wykonane, a nie dokładnie co ma być wykonane. Imperatywnym przykładem może być kod:
Imperatywnie
JavaScript
1
2
3
4
5
6
7
8
let numbers=[1,2,3,4,5];
let doubled=[];
constnumbersLength=numbers.length;
for(leti=0;i<numbersLength;i++;){
let newNumber=numbers[i]*2;
doubled.push(newNumber);
}
console.log(doubled)// [2,4,6,8,10]
Jak to przebiega?
1. Stwórz zmienną numbers, której przypisz wartości 1,2,3..
2. Stwórz pustą tablicę o nazwie doubled.
3. Stwórz zmienną numbersLength i przypisz jej wielkość tablicy numbers.
4. W pętli for zaczynając od elementu o indeksie 0, jeśli indeks jest mniejszy niż wielkość tablicy, to wykonaj:
Stwórz zmienną newNumber, do której przypisz element z tablicy numbers o aktualnym indeksie (czyli 0) i pomnóż wartość przez 2. Wrzuć do tablicy doubled element newNumber. Zwiększ indeks o 1 i sprawdź, czy spełnia warunek pętli:
-> jeśli spełnia warunek – powtórz czynność
-> jeśli nie spełnia – zakończ wykonywanie się pętli
5. Wrzuć do konsoli tablicę doubled.
Przykład konkretny, krok po kroku, rozbity na mniejsze czynniki – można porównać to do tłumaczenia kodu największemu idiocie na świecie. To najpopularniejszy paradygmat, ponieważ to na nim bazują komputery – większość pierwszych języków programowania opierało się o ten paradygmat. Zalicza się do nich: ALGOL i FORTRAN, a niektórzy zaliczają nawet Pascala, C i Adę. Z czasem okazało się, że takie “prymitywne opisówki” nie są ani wygodne, ani dobre dla bardziej skomplikowanego kodu. Z tego względu powstały inne paradygmaty, a także wyodrębniły się podgrupy.
Studia: Wyższa Szkoła Ekonomii i Informatyki w Krakowie
Profil: “Informatyka i Ekonometria”
Specjalizacja: “Programowanie urządzeń mobilnych i aplikacji sieciowych”
Siatkówka (GeoVolley Team) na pozycji środkowego
Hobby:
Oprócz programowania i wszystkiego co z tym związane…
Filmy – od dawna pasjonuję się nie tylko oglądaniem filmów, ale także analizowaniem ich pod kątem stworzenia ( Mój link do filmweba) – w liceum dzięki profilowi z modułem filmowym mogłem wejść głębiej w szczegóły kadrów, ujęć itd.
Psychologia – niestety wciąż mam zbyt mało czasu na zagłębianie się w tą wiedzę 🙁
Studia: Wyższa Szkoła Ekonomii i Informatyki w Krakowie
Profil: "Informatyka i Ekonometria"
Specjalizacja: "Programowanie urządzeń mobilnych i aplikacji sieciowych"
Siatkówka (GeoVolley Team) na pozycji środkowego
Hobby:
Oprócz programowania i wszystkiego co z tym związane...
Filmy - od dawna pasjonuję się nie tylko oglądaniem filmów, ale także analizowaniem ich pod kątem stworzenia ( Mój link do filmweba) - w liceum dzięki profilowi z modułem filmowym mogłem wejść głębiej w szczegóły kadrów, ujęć itd.
Psychologia - niestety wciąż mam zbyt mało czasu na zagłębianie się w tą wiedzę :(